21 Mayıs 2007 Pazartesi

Anne ve Baba olarak ev ödevinden 10 aldık

Yeni öğretim sistemi ile okullarımızda uygulanmaya başalayan “Proje Ödevleri” biz anne ve babaları zorluyor.

Amacı itibari ile çocuğun merak duygusunu geliştirmeye ve dolayısı ile araştırmaya yönelmesini sağlamaya yarayacak olan “Proje Ödevlerini “ anne ve babalar yaparak 10 alırken işin özünde eğitimciler sınıfta kalıyor. Belirli bir bilgi ve alt yapıyı alamamış çocuklar doğal olarak proje ödevlerinde ailelerinden yardım alıyorlar haksızda sayılmazlar kayıtsız şartsız ev ödevleri öğretmenleri tarafından isteniyor.

Yazımız, eğitimcilere konuyu açıklamak biraz olsun sorundan haberdar olmalarını sağlamaktır.

Araştırmanın başarısı, merak duygusunun oluşmasına bağlıdır. Merak duygusunu veremediğimiz bir öğrencinin “Proje Ödevi” için kendisine sorulan “niçin araştırma yapıyorsun” şeklinde bir soruya vereceği en basit cevap ”öğretmen istiyor” olacaktır.

Öyleyse birinci adım olarak öğrencilerde konu ile ilgili merak uyandırmamız gerekirki araştırma için içlerinde bir istek oluşsun. Bunun için ilgilerini çekecek farklı kelimeler, hikayeler ve resimler ve canlandırmalar ile dikkat yoğunlaştırılmalı, dikkatin istenen seviyeye geldiği anda can alıcı soru sorulmalıdır. İlkokul çağındaki çocuklar için tiyatral yönü kuvvetli öğretmenler bu konuda daha başarılı olabilirler.

Gereken mental alt yapı hazırlandıktan yani merak oluşturulduktan sonra araştırma öğrencinin sahip olduğu bilgi, beceri ve donanıma bağlı olarak verilmelidir.

Nedir öğrencinin sahip olduğu bilgi beceri ve donanım? Burda kastedilen istenilen şeyleri yapabilmesi için sahip olduğu araçlar ve bu araçları kullanabilecek bilgi.

Günümüzde en büyük bilgi kaynağı olarak kullanılan internet ortamı, okullarda verilen ödevler için çok sık başvurulan bir kaynaktır. Ancak sihirli ayna da değildir. Karşısına geçip “ayna ayna söyle bana ” diyerek araştırma projesinin konusunu verip sonuçları da istediğimiz şekilde almamız mümkün değildir.

20 senelik bir bilgisayar uzmanı olarak ben bile hala internetten bilgi derlemekte zorluk çekiyorum. Herkes bilir. Teknoloji o kadar ilginçtir ki eğlenmek için uğraştığınızda herşey yolunda gider. Ama ciddi bir iş yapmaya kalktığınızda herşey arap saçına döner. Mükemmel görünen programlar dünyanın en aptal yaratıkları olurlar bir anda.

Dolayısı ile internette araştırma yapmanın ve toplanan bilgilerin bir düzen içinde sunulmasının da bilgi gerektirdiği hatta biraz daha ileri giderek bir hayli bilgi gerektirdiği bir gerçektir.

Şimdi soru şu : Öğrenci bu bilgi ve alt yapıya sahip mi? Öğretmenler bunun farkında mı? Bu bilgi ve alt yapı yı kim ve nerede oluşturmalı ?

Ancak yaşadığımız olaylardan anlıyoruz ki bu soruların cevapları ne veliler tarafında ne okul tarafında pek cevaplanmış değil. Okulunda verilen öğretim programının (müfredatını) içeriğini bilmesi gereken bir öğretim görevlisi, nasıl olurda bilgisayar dersinde henüz öğretilmediği halde internet üzerinde bir araştırma yapılmasını ya da bilgisayar çıktılı bir ödev oluşturulmasını öğrencilerden isteyebilir.Hem de hiç bir çocuğun doğuştan bilgisayar kullanma bilgisine sahip olmadığını bildiğimiz halde.

Garip ama gerçek olan bu durumu iki şekilde değerlendirebiliriz.Birincisi “beni ilgilendirmez bilgisayarı da kendileri öğrensin.” düşüncesi hakim olabilir. Bu yaklaşımda öğretmen en azından bu işleri yapabilmek için bir bilgisayar alt yapısının olması gerektiğini biliyor ama bu konuda yapabileceği bir şey olmadığını düşünüyor olabilir. Bence bu iyi bir şey en azından bir farkındalık var. İstedği ödevin zorluk derecesini ve öğrencinin nelere ihtiyacı olduğunun farkında.

ikinci yaklaşım, öğretmen hakikatten ne istediğinin neler gerektirdiğinin farkında değildir. Belkide hayatında hiç bir zaman internet ortamından bilgi toplayıp prezentasyon hazırlamamış olabilir.Değerlendirme yapabilmek için karşımızdaki kişinin bilgi becerilerini bilmemiz aynı zamanda verilen ödevin ne zorlukta bir çalışma gerektirdiğini en azından tahmin etmemiz gerekir. Sonuçta konuştuğumuz konu ilkokul çağındaki çocukların becerisi.

İşte yukarıda anlatılan ve aileler için oldukça sorun yaratan “Proje Ödevleri” için ister dahiyane fikir ister nacizane tavsiye deyin ama yapılması gerekenler çok basittir.

Özellikle özel okullarda bu konunun çözümü daha da kolay olacaktır.

Yapılması gerekenler:

* Proje öğretmenleri ile bilgisayar branj dersi öğretmeni ortak çalışarak bir program hazırlayabilirler.
* Bilgisayar öğretmeni bilgisayar derslerinde öncelikli olarak kesme, yapıştırma, internet kullanımı ile basit anlamda word ve powerpoint gibi sonucun sunulabilmesine yarayacak programların öğrenilmesini sağlayabilir.
* Daha sonra ana dersler için hazırlanması gereken bir kaç “Proje Ödevleri”, okulda bilgisayar derslerinde bilgisayar öğretmeni gözetiminde yapılabilir.

Büyük eğitim polikalarını uygulamadan, senelerce beklemeden yarın itibari ile uygulanabilecek pratik, kalıcı ve verimli bir öğrenim sağlamak için denemeye değer bir fikir.

Hiç yorum yok: